4. Dynamo –tuotannossa kehitetään yhdessä: starttipaketti yhteiskehittämiseen

Tadaa! Ja nyt lähdetään tekemään tapahtumaa! Ja vitsi se on hauskaa! 

Lähteä luomaan ryhmän kanssa yhteiskehittämällä tapahtumakonseptia tyhjästä! Tavoitteena on kehittää ryhmän näköinen ja sitä kautta nuoria kiinnostava tapahtuma. Siis sitä, mitä nuoret omalla paikkakunnallaan haluavat! 

Jokaisella kerralla ryhmäläiset pääsevät olemaan esillä, tekemään päätöksiä ja tutustumaan tapahtuma-alaan. Dynamo -tuotannossa jokainen pääsee ideoimaan sekä opettelemaan ryhmässä tekemistä. Välillisesti ryhmäläiset kehittävät omia taitojaan kuten keskustelu- ja päätöksentekotaitoja sekä esiintymistaitojaan. Tehtävien sisällöissä on siis ajateltu myös näitä näkökulmia. 

Seuraavien tehtävien pohjat on kehitetty Nuoret Etelä-Savon dynamoina -hankkeen aikana hankkeen työntekijöiden toimesta. Tehtävissä on jotakin lainattua ja jotakin omaa. Silloin, kun lähde on selvästi olemassa, on se merkitty tehtäväkokonaisuuden loppuun. Raakaversioista projektipäällikkö veisteli alla olevan kokonaisuuden, joka koostuu neljästä kokoontumiskerrasta. 

ENSIMMÄINEN KOKOONTUMINEN, KUN EMME VIELÄ TIEDÄ MITÄ TULEMAN PITÄÄ 

 Tänään saat ensimmäistä kertaa ryhmän kasaan. Saatat tietää ennakkoon ilmoittautuneiden määrän ja jännität, tuleeko lisää paikalle. Ja, tuleeko ennakkoon ilmoittautuneet? Onko jokin muu aktiviteetti syönyt mahdollisen mielenkiinnon?  

Joka tapauksessa olet suunnitellut ohjelman ennakkoon. Parasta on tietenkin lähteä liikenteeseen siitä, että porukka hiukan jo tutustuu toisiinsa. On myös muistettava, että homma lähtee liikenteeseen siitä ajatuksesta, että kohtaat mahdollisesti ihmisiä, jotka eivät tiedä tapahtumatuotannosta mitään. Näin koronapandemian jälkeen, on nuoria, jotka eivät ole koskaan olleet konserteissa tai festivaaleilla. Me tiedetään se Dynamossa kokemuksesta. 

Koska saammehan kertoa lyhyen tarinan? Kahdesta hanketyöntekijästä, jotka lähtivät innoissaan markkinoimaan Pieksämäen lukion aulaan Dynamo –toimintaa? 

Meillä oli onnenpyörä, Dynamo –kortteja ja karkkia. Ja kuten sanottua, henki päällä. Oltiin uudet työtoverukset ensimmäistä kertaa, niin sanotusti, on the road.  

“MOOOIII, mikä on viimeisin tapahtuma, missä olet käynyt?” kuului kysymyksemme. “No en mä oo käyny oikein missään” saimme vastauksen.  

Ja sitten me sen tajusimme; nuoren elämässä koronavuodet ovat olleet todella pitkä aika ja paljon ikäkauteen liittyviä aktiviteetteja on jäänyt pois kahdessa vuodessa. Vaikka asiassa on todella vakava kaikupohja, niin tämän tarinan on tarkoitus nauraa itselleen ja tuoda esille vielä konkreettisemmin, että nykynuorilla on vähemmän kokemuksia tapahtumista kuin aiemmin nuorilla.   

Mutta sukelletaan nyt tehtäviin! Ihan ensimmäisenä olette ehkä hörppineet kaffetta ja käyneet osallistuneiden nimet läpi. Sitten on jo aika ottaa eka tehtävä, sillä toimintaa kaivataan! 

Tehtävä 1 

MINÄ TAPAHTUMASSA KÄVIJÄNÄ, asiakasprofiilin luominen tutustumisharjoituksena 

Ohjaaja on etsinyt muutamia esimerkkitapahtumia ja esittelee ne ryhmälle. Herätellään keskustelemalla ajatuksia, mihin tapahtumaan minä voisin mennä? Missä tapahtumassa on sellaisia asioita, että ne kiinnostavat minua? 

Erilaisia esimerkkitapahtumia malliksi: 

Tapahtumiin tutustumisen ja keskustelun jälkeen tehdään omasta itsestä mahdollisten tapahtumien asiakasprofiilit. Tehdään profiili vanhanaikaisesti paperille ja erilaisilla askarteluvälineillä. Paikalle tarvitsee varata ainakin sakset, liimaa, mahdollisesti erilaisia aikakausilehtiä, värikyniä, maaleja, glitteriä, askarteluvälineitä you name it! Välineisiin satsaaminen ja repertuaarin kasvattaminen mahdollistavat luovuutta. 

Ajatuksena on, että profiilin voi tehdä luovasti: 

  • voi miettiä, mihin juuri esitellyistä tapahtumista itse menisi  
  • liittää itsensä tapahtumaan, jossa on käynyt  
  • tai kuvitella itsensä aivan toisaalle! Tapahtumaan, jota ei vielä ole keksittykään! 

Otsikoksi siis tapahtuma ja seuraavaksi kirjaamaan ylös ainakin nämä tiedot: 

  • nimi 
  • Demografiatietoja (ikä, asuinpaikka, it -taidot, somen käyttö, kielitaito)  
  • Koulutus (oletko jossain koulussa, missä?) 
  • Kiinnostuksen kohteet 
  • Elämäntyyli 

(Lähde asiakasprofiiin luomiseen: Asiakasprofiili tehostaa viestintää ja markkinointia | Kanava.to) 

Alkuun ei ryhmälle (tietenkään) tarvitse puhua asiakasprofiileista, vaan voidaan puhua tutustumisesta ja esimerkiksi siitä, millaisia tapahtumassa kävijöitä ryhmässä on paikalla. Tavoitteena on, että tehtävän tutustutaan ryhmäläisiin ja jatkossa tehtyjä esittelyjä voi käyttää apuna myös oman tapahtuman kohdeyleisön määrittelyssä. 

Tehtävä 2 

KÄSITTEEN MÄÄRITTELYÄ: mitä tulee mieleen sanasta tapahtuma? 

Mikä on tapahtuma? Otetaan iso yhteinen paperi ja ryhdytään vapaasti kirjaamaan tietoon, arvauksen ja luuloon perustuen ajatuksia, mitkä kaikki yhteen kokoontumiset voisivat olla tapahtumia: 

  • Festivaalit 
  • Häät
  • Hautajaiset 
  • Syntymäpäivät
  • Urheilukisat 
  • Konsertit 
  • taidenäyttelyt
  • teatteriesitykset
  • elokuvat
  • palaverit
  • Hippo -kisat
  • tanssiesitykset
  • klubit
  • disko

Mielijohteiden lukumäärä 

Palkinto

10

extraeväs välipalalle

20

pizzaa ja leffan katselua

30

pizzaa ja keilausta

TOINEN KERTA, KUN USKALLAMME JO HIUKAN KATSELLA TOISIAMME JA RYHTYÄ AAVISTELEMAAN 

MIKÄ MINUA KIINNOSTAA? Voiko siitä saada aikaiseksi tapahtuman? Voisiko joku muukin olla kiinnostunut? 

Ohjaajat ovat valmistelleet etukäteen post -it lappuja (voi olla muitakin lappuja), joihin on kirjoitettu eri harrasteita ja mielenkiinnon kohteita. Ryhmäläiset valitsevat lapuista kolme omaa mielenkiintoaan vastaavaa asiaa. Tämän jälkeen jokainen ryhmäläinen esittelee omat mielenkiinnon kohteensa muulle ryhmälle ja ryhmässä voidaan haastatella kutakin osallistujaa hänen esittelynsä pohjalta.  

Seuraavaksi muodostetaan ryhmät. Jokainen ryhmä yhdistää omat kiinnostuksen kohteensa. Kaikkia ryhmän kiinnostuksen aiheita ei tarvitse käyttää, vaan voidaan tehdä vertailua esim. löytyykö jotain yhteistä innostuksen aihetta tai aiheita. Näistä innostuksen ja kiinnostuksen aiheista tulisi kehittää tapahtuma! Onko kyseessä leivontafestarit? Urheilukisat? Bändikilpailu? Vai, ideoiko ryhmä vuosisadan harrastefestarit? Mihin ryhmäläisten kiinnostuksen kohteet heitä johdattavat? 

Tapahtumaidea kootaan valmiille julistepohjalle. Meidän täytyy koko ajan muistaa, että porukalla ei välttämättä ole laajaa kokemusta tapahtumista. Niinpä tässä kohden on hyvä jelpata ja kirjoittaa esille valmiita otsikoita, joita ryhmä voi hyödyntää (festivaali, klubi, kisat, messut jne..) tai esimerkiksi laittaa edellisen kerran tapahtuma -tehtävän tulokset esille. Lopuksi tapahtumaideat esitellään kaikkien ryhmäläisten kesken. 

Esittelyjen jälkeen laitetaan julisteet esille ja jokainen ryhmäläinen kirjaa julisteen alalaitaan ajatuksensa potentiaalisesta kohderyhmästä. Ketkä olisivat innokkaita osallistumaan leivontafestareille? Ketkä haluavat urheilla uudessa tapahtumassa? 

Lopuksi käydään keskustelu ja tehdään päätös, mikä on tämän ryhmän tulevan tapahtuman kohderyhmä? Minkä porukan nuoret osallistujat tuntevat parhaiten?  

KOLMAS KERTA, PÄÄSTÄISIINKÖ NYT JO VAUHTIIN? 

Tehtävä 3 

Ryhdytään tuunaamaan Oma Unelmien Tapahtuma! Tässä tehtävässä tuunataan jo olemassa olevia tapahtumia paremmaksi ja hyödynnetään parannusideoita oman tapahtuman sisällöiksi. 

Kokemuksemme mukaan paranteluideat kannattaa kirjata tiukasti ylös, koska kaikki vinhat ideat ovat todella käyttökelpoisia jatkokäsittelyyn (ideointivaiheessa saa lyödä ronskisti yli!). 

Edellisellä kerralla on opittu, mikä ketäkin kiinnostaa ja millaisia tapahtumia sen pohjalta voidaan luoda. Nyt lähdetään ryydittämään tekemistä yksityiskohdilla. 

Tehtävää varten jokainen tarvitsee jonkin välineen, jolla pääsee internetiin, kynän ja paperia. Tehtävän voi tehdä ryhmässä, mutta meidän kokemuksemme mukaan yksilötehtävänä saadaan kaikilta osallistujilta omia ideoita, joita voidaan työstää eteenpäin. 

Vaihe 1:  

Jokainen ryhmäläinen etsii internetiä hyödyntäen tapahtumia, jotka kiinnostavat. Sen jälkeen jokainen esittelee oman löytönsä.  

Tapahtumaesittelyjen jälkeen jokainen valitsee itseään kiinnostavan tapahtuman, josta kerää lisää tietoa. 

Tapahtumia voi etsiä esimerkiksi Suomen kattavin tapahtumahaku - Tapahtumainfo.fi 

Tapahtumasta napataan ainakin seuraavat tiedot itselleen: 

  • Missä järjestetään:  
  •  Mitä siellä on:  
  •  Parasta:  
  •  Ei ehkä toimi:  
  •  Kuinka paljon kävijöitä:  
  •  Hinta:  
  •  Muuta mahdollista tietoa:  

 Vaiheen yksi lopussa käydään jokaisen valitsema tapahtuma läpi ja sen perustiedot. Tässä voi valita joko digitaalisen tai paperi ja kynä -esittelyn. Jos tila mahdollistaa tekniikan käytön, voisi joku digitaalinen alusta olla hyvä työskentelyväline.   

Vaihe 2:  

Nyt tuunataan jo olemassa olevaa tapahtumaa vielä paremmaksi! Mitä uusia osa-alueita olemassa oleviin tapahtumiin voisi lisätä? Ideat saavat olla pähkähulluja ja toteuttamiskelpoisuutta ei tarvitse miettiä. Ideointivaiheessa tulisi uskaltaa heittäytyä ja unohtaa, MITEN idean oikeasti voi toteuttaa. Katsellaan sitä sitten myöhemmin! 

  • Mitä poistaisit: 
  • Mitä muuttaisit:  
  • Mitä lisäisit:  

Vaihe 3: 

 Jokainen esittelee ideansa ja muistiinpanonsa vaiheesta kaksi. Ideoita voidaan rikastaa myös yhteisesti osana esittelyjä. Ohjaaja kirjaa jokaisen idean ylös ja esille.   

 (Inspiraationa:Tyopajat-ohjaajan-opas.pdf (rovala.fi) Aki Menna ja Nazia Asif tuunanneet tehtävää ryhmää varten) 

NELJÄS KERTA, JOLLOIN RAKENNAMME TAPAHTUMAA ETEENPÄIN 

Saisikohan tänään tuleva tapahtuma pienen pilkahduksen päivänvaloa? Katsotaan, mihin asti aivoriihi meidät kuljettaa! Alkuun virittäydytään tunnelmaharjoituksella. 

Muistatko, kun aiemmin puhuimme tunnelmasta ja tunteista? Tunnelma koetaan aistein.  

Dynamossa rakennetaan tapahtuma, joka muistetaan erityisesti tunnelmastaan. Otetaan siis aistit mukaan ja herätellään keho tuntemaan. Tämä johdattaa meitä ajattelemaan tapahtuman asiakaskokemusta ja herättää ryhmän ajattelemaan toimintaa jokaisen aistin: haju-, maku-, kuulo-, näkö- ja tuntoaistin kautta. 

1. Aistiharjoitus alkuun 

Keskustelu ihmisen perusaisteista: maku, haju, tunto, kuulo, näkö. Näiden aistien varassa ihmiset kokevat elämyksen. Pyritään siis avaamaan ajatuksia aisteista! Mistä osa-alueista tapahtumaan tulevan henkilön kokemus ja tunnelma perustuu? Millaisia omia aistimuistoja ryhmäläisillä on? Muistellaan ja käydään läpi.  

Seuraavaksi: 

  • Ota tila ympärillesi  
  • Tee havaintoja viiden perusaistisi kautta: mitä näet, kuulet, tunnet, maistat ja haistat tilassa/ tilanteessa?  
  • Tällä pyritään aktivoimaan ryhmäläisen kykyä käyttää omia aisteja ajattelun tukena.  

 LISÄTEHTÄVÄ: varaa jokaista aistia varten toimintapiste, jossa pääsee käyttämään eri aisteja. 

2. Viime kerran ideat paperilla 

 Nyt jakaudutaan ryhmiin!  

Jokainen edellisen kerran idea on kirjattu ylös erillisille isoille papereille (esim. fläppipaperi tms.). Ryhmät kiertävät jokaisen rastin ja vievät ideoita eteenpäin kirjaamalla kaikki ajatuksensa ylös.  

3. Ryhmä valitsee oman suosikki-ideansa ja myy sen muille 

Ideointikerroksen jälkeen ryhmät kiertävät paperit ja valitsevat sieltä yhden suosikkinsa. He kirjaavat valintaansa puoltavat seikat ylös. Kierroksen jälkeen jokainen ryhmä pitää myyntipuheenvuoron omasta valinnastaan. 

4. Äänestys!! 

Ja nyt sitten äänestetään tarvittava määrä ideoita jatkotyöskentelyyn. Jokaisella ryhmäläisellä on yksi ääni. 

Ryhmä voi yhdessä päättää, kuinka monta ideaa otetaan jatkoon. Näin esimerkiksi kolme eniten ääntä saanutta ideaa otetaan jatkokäsittelyyn. 

Kokoontumisen lopuksi meillä on kourallinen pikantteja ideoita, joita ryhmä voi tästä eteenpäin lähteä työstämään kokonaiseksi tapahtumaksi.  

Kaikkein hauskinta tässä on, että jostain melko hupaisasta alkuideasta voi syntyä huikea tapahtuma. Tuntemattomasta kuljetaan kohti tietoisuutta. Siinä on itseasiassa melko suuri oppi esiintymisen, ryhmätyön ja myynnin lisäksi. Sietää epävarmuutta ja uskaltaa ideoida yhdessä!  

Jokaiseen kertaan onkin järkevää lisätä osio, jossa mietitään, mitä mahdollisesti juuri oppi.